Cifra Palota – kültéri ökotanterem

A Cifra Palota kültéri ökotanterem 2022 augusztusában épült Nagykátán, a Váci Mihály Katolikus Általános Iskola udvarán, a DS Smith Packaging Hungary Kft. támogatásával. A nagykátai ökotantermet a BME Építészmérnöki Karának hallgatói, Szakál Emese és Zoboki Réka alkotta. A közösségek és a tanszék közötti együttműködés évente újabb projektekkel gyarapodik, frissül, mely Sugár Péter DLA és Dankó Zsófia DLA ötletéből és kezdeményezésére született meg 2020-ban.

A Cifra Palota a második megvalósult hallgatói projekt a DS Smith cég és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Lakóépülettervezési Tanszék Szociális Lakhatási Műhelyének irányításával.
A rendhagyó építmény tervezését és megvalósítását a műhely részéről Dankó Zsófia DLA egyetemi adjunktus, Vincze László DLA egyetemi docens, Sugár Péter DLA egyetemi tanár és Péteri Zsolt doktorandusz segítette szakmailag, akik számára elsődleges szempont volt, hogy a hallgatók egy olyan projektet vihetnek végig, amelyben megtapasztalhatják, mit jelent a használó közösség részvétele a közösségi építményük létrejöttében.

A Szociális Lakhatási Műhely közösségi tervezéssel, építéssel foglalkozik, a hallgatók és az oktatók szociális szempontok figyelembevételével terveznek. A Cifra Palota mellett további 4 kültéri tanterem kapcsolódik a műhelyhez, valamint az Ördögkatlan Fesztivál installációinak évente történő megalkotása is a hallgatók és az oktatók közösségi munkájával valósul meg.

Előzmények
Tízéves korunk óta ismerjük egymást, ezért nagyon könnyen tudunk együtt dolgozni, a barátságunknak köszönhetően egyszerűen megy. Ismerjük egymás erősségeit, gyengeségeit. Szeretjük azt, ha valami szépet tudunk együtt létrehozni.

Szakál Emese és Zoboki Réka

2021 tavaszán a tanszéken tudományos diákköri konferencia keretén belül írtak ki pályázatot a nagykátai ökotanteremre. Számunkra kezdettől fogva a koncepció középpontjában az iskola és annak közössége állt, igyekeztünk minden lépésbe a lehető legjobban bevonni őket, álmaikat papírra vetve gondolkodni, majd megvalósítani. „Talán úgy lehet kezdeni, hogy addig mondogatjuk, milyen szép dolgok fognak történni, míg azok valóban megtörténnek.” (F. H. Burnett: A titkos kert)

Hatalmas lendületet adott, hogy igazi feladat előtt állunk, egy valós közösséggel dolgozhatunk együtt, valódi problémára kereshetünk megoldást. A helyszínbejárásokon megismerkedtünk az iskola közösségével és workshopot tartottunk, ahol különféle tervezéselméleti játékokkal felmértük a gyerekek és a pedagógusok vágyait, hogyan képzelnék el a szabadban tanulást. Mind a gyerekek, mind a pedagógusok nagy örömmel vettek részt a játékokban, rengeteg álmukat osztották meg velünk.

Az eredmények döntő többsége arra mutatott rá, hogy a gyerekek a kültéri tantermet csak részben szeretnék tanulásra használni, fontosabb, hogy szünetekben közösségi térként is működjön, olyan helyet szeretnének, ahová elvonulhatnak beszélgetni. Szabadidejükben nagyon szívesen töltenének több időt együtt, azonban a városban nincs olyan hely, ahol „bandázhatnának”. Szerintük az ökotanterem kialakításában inkább mászóka vagy játszótér legyen, ahonnan figyelni is lehet az órákon.

A pedagógusok számára a tábla volt a legfontosabb, szempontként a madárbarát iskola program is szerepelt. Ha elkészülhetne egy ilyen többfunkciós tér, a diákok és a tanárok is nagyon szívesen részt vennének az építésében. A gyerekek egyik üzenete lett a vezérfonalunk:
„Szerintem jó lenne egy hely, ahova mászni lehet, egy szűk kis hely, ahol egyedül lehet lenni. Jó lenne valami interaktív hely. Klassz lenne egy hely, ahova nehezebben lehet odajutni, például fel kéne mászni oda.”

Az iskolában eltöltött nap után úgy éreztük, a pedagógusok és a diákok mellett a szülőket is be lehetne vonni, kíváncsiak voltunk arra, hogy mi a véleményük a szabadban töltött tanórákról, részt vennének-e a kültéri tanterem megvalósításában. Összeállítottunk egy kérdőívet, amelyet eljuttattunk a szülőkhöz.
A legnagyobb örömünkre több mint száz válasz érkezett, nagyon támogatóak voltak az alternatív oktatási törekvésekkel kapcsolatban, fontosnak tartották a gyerekek környezettudatos szemléletű nevelését.
A megkérdezett szülők többsége szívesen részt venne a megvalósításában.

Megjelenés

Az iskolai látogatástól végig az lebegett a szemünk előtt, hogy elsősorban ugyan tantermet tervezünk oktatási célra, azonban annak sok más funkciót is meg kell testesítenie, a design és a funkcionalitás kéz a kézben járjon, az ökotanterem elsősorban közösségi tér legyen. Egy olyan hely, ami egyszerre szolgálja a tanulók kikapcsolódását, ugyanakkor kialakítását tekintve a pedagógusok számára ellenőrizhetővé tegye a gyerekek tevékenységét, de ahol a nebulók szívesen töltenek időt. Ha örömmel használják az adott teret, akkor a tanulás is örömtelibbé válik.

Egyszerű szerkezetre törekedtünk, olyan függőleges-vízszintes rendszerre, ami a legsokszínűbben használható. A DS Smith a körforgásos gazdaság kritériumai mentén fejleszti termékeit, melynek része a környezettudatos alapanyag-választás. Így a tervezés során a fő szempont volt az alapanyag kiválasztása.
A faszerkezet mellett több érv is szólt, hiszen a Cifra Palotát kezdettől fogva az iskolával karöltve, közös megvalósítással álmodtuk meg, így egyszerűen megvalósítható konstrukciót kerestünk. Az általunk tervezett szerkezet moduláris elemekből áll, ami lehetővé tette, hogy közösségi építkezés keretében, önkéntesek által keljen életre, és a jövőben tovább bővíthessék. A DS Smith felajánlotta, hogy kereskedelmi célra már nem használható, egyutas fa raklapokat biztosít a kültéri tanterem megépítéséhez. A raklapokból összeállítottunk szintek eltolásával két modult, melyek 10/10-es fapillérekből és raklapokból állnak.

A moduláris szerkezet építésében minden korosztály részt vehetett az alsó tagozatos gyerekektől a nagyszülőkig.

Koncepció

Az alapkoncepciónk egy központi fedett-nyitott tér köré szerveződő kisebb terek csoportja, amelyeket különböző szintek eltolásával hozunk létre. A kültéri tanterem számára kijelölt helyszínen lévő fák megtartása elsődleges szempont volt, szerettük volna, ha ezek a tanterem szerves részét képezik, a központi előadótér is egy fa köré szerveződik. Az ülőhelyek két szinten U-alakban lépcsőzetes kialakításúak, de szükség esetén alulról előhúzható még egy szint ülőhely is, melyek mozgatható dobogóként bármikor bővíthetik az előadóteret. Az építmény feletti napvitorlák háromszög alakban vannak kifeszítve és a szerkezethez erősítve, ezek a fák által adott eső- és napvédelmet egészítik ki. A napvitorlákat a gyerekek festették színesre. Az előadótér külső oldalához kapcsolódnak a kiscsoportos foglalkozásra alkalmas terek, szintén lépcsős kialakításban. Ezek a terek néhány fős fejlesztő foglalkozásra is alkalmasak lehetnek, illetve a kis létszámú nyelv- és művészeti órák számára biztosítanak helyet, akár párhuzamos használatban is. Az előadótér és a külső terek a szünetekben átalakulnak mászókává, játszótérré, lehet uzsonnázni, illetve a kíváncsi szemek elől elbújva beszélgetni is.

Építőtábor, közösségi építés

A kivitelezés építőtábor, közösségi építés keretein belül valósult meg, a folyamatot több mint 100 önkéntes segítette. A kivitelező szakemberek mellett az egyetem hallgatói és oktatói, az általános iskola diákjai és tanárai, a DS Smith dolgozói és külsős önkéntesek vettek részt a Cifra Palota tíz napig tartó megépítésében. A szerkezet kialakításából és anyaghasználatából adódóan az építkezés előkészítése több munkaállomáson zajlott. Az iskola udvarán kialakított állomásokon a csapatok egy munkarészt vittek végig: csiszolás, méretre vágás, felületkezelés, fémmegmunkálás, ponyvafestés. Az állomások kialakítása nagy segítség volt az önkéntesek koordinálásában: a kivitelezés során változó összetételű csapatokkal dolgoztunk, az újonnan érkezettek az adott munkaállomáson a többiek segítségével munkavédelmi oktatás után egyből be tudtak kapcsolódni az alkotási folyamatba. Az alapozási munkálatok közben folyamatosan csiszoltuk és felületkezeltük a pilléreket, raklapokat, a gyerekek az általunk készített sablonokkal díszítették a napvitorlákat. Amikor éppen nem építettünk, a gyerekekkel táncórán, karkötő- és ischlerworkshopon és közösségi játékokon vettünk részt.

Hatalmas tapasztalat volt számunkra az, hogy a Cifra Palota folyamatának első ceruzavonásától az utolsó kalapácsütésig részesei lehettünk. Hihetetlen élmény egy közösséggel együtt gondolkozva alkotni olyat, amit aztán közösen valósítunk meg. Rengeteget tanultunk mind az építészetről, a kivitelezésről és a csapatmunkáról. A legnehezebb és a legszebb része az volt, amikor a fekete-fehér rajzokat a gyerekek számára élvezhetővé kellett tenni a közösségi építés során, végig fenntartani lelkesedésüket. Azonban amikor az első Cifra Palota-modul elkészült, minden önkéntes arcán ugyanaz a lelkes mosoly jelent meg. Onnantól kezdve mindenkit vitt előre a közös alkotás öröme.

Utóélet

A Cifra Palota ünnepélyes megnyitója óta többször jártunk a helyszínen, kapcsolatban állunk az iskola tanáraival. A közös álom megvalósult! A kültéri tanterem azóta az iskola életének legkedvesebb része, tanároknak, szülőknek, tanulóknak is kötődnek hozzá emlékei. Létrejött és működik az, amiért hónapokon át dolgoztunk: egy kültéri tanterem, amely tanári, játszótér, szülői értekezletek színhelye és közös élmények helyszíne.

Ezalatt a két év alatt a Cifra Palota a nagykátai közösség szerves részévé vált és gyerekzsivaj öleli körül.

Stáblista
Tervezők: Szakál Emese, Zoboki Réka (BME Építészmérnöki Karának hallgatói)
Építész konzulens: Vincze László DLA
Projektet szervező és irányító oktatók, építészek: Dankó Zsófia DLA, Sugár Péter DLA, Péteri Zsolt doktorandusz (BME Lakóépülettervezési Tanszék)
A projekt támogatója: DS Smith Packaging Hungary Kft.
Önkéntesek: a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem építészhallgatói; a Váci Mihály Katolikus Általános Iskola diákjai, tanárai, dolgozói és családjuk; a DS Smith dolgozói és családjuk; Nagykáta lakosai; család és barátok.

A tanszék vezető oktatói, Dankó Zsófia DLA egyetemi adjunktus és Sugár Péter DLA egyetemi tanár mélyen elkötelezettek a civil közösségek támogatásában, az építész hallgatók szociális érzékenyítésében, mely a Lakóépülettervezési Tanszéken a Szociális Lakhatási Műhely oktatási programjának szerves része. Egy-egy segítségre szoruló kisközösség megismerése és szolgálata, a velük történő együttműködés a szakmát éppen megismerő hallgató alapélményévé válhat.

A DS Smith vállalattal, az Ördögkatlan Fesztivál szervezőivel együttműködve a közösségi építés nagyszerű példáit sikerült Zsófinak, Péternek és Péteri Zsolt doktorandusznak létrehozni, élményszerűen megosztani a hallgatókkal a kétkezi építés, a közösségi összefogás tapasztalatát. Örülök, hogy ebben a munkában oktatóként részt vehettem!

Vincze László DLA

Kérges Máté, Zoboki Zoltán, Szakál Emese és Zoboki Réka fotói, ábrái:

Turós Balázs videója az építőtáborról: